't Hooge Nest van Roxane van Iperen wint de OPZIJ Literatuurprijs 2019
Uit het juryrapport:
'Hoe iets onschuldigs als de aankoop van een huis kan leiden tot de ontrafeling van een bijzondere familiegeschiedenis, is fascinerend. Die geschiedenis, die begon met de renovatie van de villa, kon alleen dankzij de volhardende onderzoekskwaliteiten van Roxane aan het licht komen. Dit non-fictieverhaal dat leest als een meeslepende roman, legt een gruwelijke familiegeschiedenis bloot. Vanwege de centrale rol van de twee zussen Brilleslijper, krijgt dit boek een krachtige feministische lading: het actieve verzet van vrouwen in WO II is sterk onderbelicht gebleven in de naoorlogse vertellingen. Wat ook geldt voor het actieve joodse verzet. ‘t Hooge Nest is een relevant boek omdat het de lezer laat voelen hoe het is om te leven in tijden van forse sociale ongelijkheid; eerst de economische en maatschappelijke ongelijkheid in de periode voor de Tweede Wereldoorlog, en vervolgens het onzinnige onderscheid van de rassenongelijkheid tijdens de bezetting. Het is belangrijk dat wij daaraan worden herinnerd nu de sociale ongelijkheid onrustbarend toeneemt en ongelijkheid op basis van afkomst en herkomst nog steeds doorslaggevend kan zijn voor iemands kansen. ’t Hooge Nest is een leeservaring die iets toevoegt aan wat je al dacht te weten.'
Alle genomineerden (in alfabetische volgorde) voor de shortlist waren:
1. Tatjana Almuli – Knap voor een dik meisje
2. Bette Dam – Op zoek naar de vijand
3. Roxane van Iperen – ’t Hooge Nest
4. Maaike Meijer – Hemelse mevrouw Frederike
5. Annet Mooij – De eeuw van Gisèle
6. Astrid H. Roemer – Gebroken Wit
7. Manon Uphoff – Vallen is als vliegen
8. Rebekka de Wit – Afhankelijkheidsverklaring
9. Maartje Wortel – Dennie is een star
10. Julia Wouters – De zijkant van de macht
De OPZIJ Literatuurprijs is een prijs die jaarlijks wordt toegekend. De prijs werd in 1979 ingesteld. In aanmerking komen titels die bijdragen aan de bewustwording, emancipatie en ontplooiing van vrouwen. Daarnaast moet de winnende titel ook hebben gegrepen vanwege de literaire kwaliteit en/of de impact op onze maatschappij.